Voorstelling personeelsleden

Medewerkers TDTC

Binnen het Opleidingscentrum voor Treinbestuurders van NMBS en de daaraan verbonden schat aan ervaring, informatie en leermiddelen, wordt het TDTC gevormd door een klein, dynamisch en gespecialiseerd, maar vooral gemotiveerd team van opleiders, die elk al een indrukwekkende  en gevarieerde (NMBS)loopbaan hebben opgebouwd. Hierna volgend krijgt u een korte voorstelling van alle medewerkers en welke hun dagelijkse inbreng voor het TDTC is:

Steven De Keersmaeker

Steven is een gevestigde waarde als huidig directeur van het Train Driving Training Center.

Hij startte bij de NMBS in 1997 en bouwde vervolgens een carrière uit in het goederen, internationaal reizigers en hogesnelheidsverkeer. Na een loopbaan van 6 jaar als treinbestuurder, deed hij zijn intrede in 2003 bij de gewestelijke dispatch als tractieverdeler en permanentie 3×8. In 2006 zette hij de stap naar het instructiekader van Antwerpen Centraal waar hij groeide tot instructeur van het internationaal treinverkeer.  In 2012 promoveerde hij tot Technisch Sectorchef op de Centrale Directie waar Steven verantwoordelijk werd voor het toepassen van innovatieve technieken bij leermiddelen en treinsimulatoren t.b.v. de treinbestuurders. Dankzij zijn internationale prospectie en B2B contacten, werd nieuwe software ontwikkeld voor de treinsimulatoren waarop ETCS en ATB rijden mogelijk werden. Met zijn expertise in de regelgeving van de Nederlandse spoorwegen en opleidingsmethodiek, stond hij mee aan de wieg bij de oprichting van het TDTC door zijn medewerking te verlenen aan de oprichter Willy Eggermont. Na  een loopbaan van 5 jaar bij de Centrale Directie van de NMBS nam Steven de stap naar de Infrastructuurbeheerder Infrabel als Eerste Technisch Sectorchef. Hij verleende vier jaar zijn expertise in Europese en Belgische wetgevingen bij het opstarten en uitvoeren van  diverse projecten.

Vandaag staat Steven u graag te woord als directeur van Train Driving Training Center

Dimitri Dewulf

Dimitri begon zijn spoorwegcarrière in 2001 en reed gedurende de vier daaropvolgende jaren goederentreinen vanuit Antwerpen-Noord doorheen gans België. In 2005 werd standplaats Oostende zijn nieuwe uitvalsbasis, van waaruit hij vanaf dan vijf jaar reizigerstreinen heeft verzekerd en aldus kon proeven van het rijden met cabinesignalisatie op hogesnelheidslijn 2. In 2010 klom hij een trapje hoger en trad als Technisch Ondersectorchef toe tot het instructiekader van de treinbestuurders van depot Brugge/Zeebrugge. Vanuit deze positie en door het omkaderen van de bestuurders-goederen met Duitse rijbevoegdheid, zette hij de stap naar de centrale directie van de NMBS, waar hij zich vanaf 2016 bij het TDTC toewijdde aan het maken van handboeken voor bestuurders (reglementering en materieel) en het geven van opleidingen aan bestuurders ter behaling van de Duitse en Nederlandse rijbevoegdheid. Sinds 2017 is Dimitri ook wagencontroleur/-schouwer en in het daaropvolgende jaar werd hij door het Nederlandse VVRV erkend als examinator voor bijlage V en VI. Vanuit deze positie coördineert hij alle door TDTC ingerichte opleidingen maar laat daarbij niet na om nog geregeld zelf ook eens voor het bord te staan of deel te nemen aan jury’s voor (her)certificaties.

Wim Naert

Na een korte carrière als ligwagenbegeleider bij de Compagnie Internationale des Wagons-Lits en enkele maanden als treinbegeleider bij de NMBS, kon Wim in het jaar 2000 eindelijk zijn droom waar maken om treinbestuurder te worden. Vanuit standplaats Antwerpen-Dam en later Antwerpen-Noord reed hij goederentreinen met eender welke NMBS-locomotief (E-tractie) naar elke uithoek van België. In 2003 werd Antwerpen ingeruild voor Oostende om van daaruit reizigerstreinen te gaan verzekeren, voornamelijk op de hogesnelheidslijn 2 met cabinesignalisatie, maar ook voor het uitvoeren van rangeeropdrachten met dieselloc. Na acht jaar leidde de liefde hem terug naar Antwerpen, waar hij als treinbestuurder in de reizigersdienst zijn meegebrachte ervaring  kon aanwenden bij het rijden op hogesnelheidslijn 4 (ETCS) en het verzekeren van gemengde diensten diesel/elektrische tractie. In 2013 kon hij als coach tot het instructiekader toetreden, van waaruit hij in 2014 de overstap kon maken terug naar zijn eerste grote liefde: het goederenverkeer. Als opleider van de in Antwerpen-Noord gevestigde NMBS-treinbestuurders goederen, vertaalde zijn voorliefde voor deze branche zich vooral in het ontwerpen van specifieke opleidingsmiddelen voor de semestriële bijscholingen. Aangevuld met de veelzijdige mogelijkheden van de toenmalig aldaar gevestigde Simpact-treinsimulatoren, trok dit algauw ook de aandacht van de private goederenoperatoren, waardoor een doorgroei naar TDTC in 2017 de volgende logische stap was. Bij TDTC is Wim dan ook de specialist inzake het verzorgen van de goederen-gerelateerde opleidingen met bijhorende praktische en theoretische (her)certificeringen. Ook voor het beoordelen van de bestuurders op hun kennis van de  Belgische lijninfrastructuur en de Franse taal is Wim in het bezit van de nodige certificaten.

Kevin Elseviers

In 2003 kwam voor Kevin het startschot van zijn NMBS-loopbaan. Na een jaar als treinbestuurder goederendiensten te hebben verzekerd vanuit standplaats Antwerpen-Noord, kon hij al meteen overstappen naar de reizigersdienst in Antwerpen-Centraal en dit met inbegrip van diensten op de hogesnelheidslijn 4 met cabinesignalisatie. Vanaf 2008 mocht hij letterlijk zijn grenzen verleggen en behoorden ook de Nederlandse sporen tot zijn rijbevoegdheid. Twee jaar later slaagde Kevin voor het examen van instructeur en mocht hij toetreden tot de omkadering van de treinbestuurders binnenlands verkeer in Antwerpen-Centraal. In 2012 breide hij hier een mooi vervolg aan en werd hij ook opleider van de Nederlandse regelgeving. Dat hij deze taak sindsdien met hart en ziel heeft uitgeoefend, mag blijken uit de talloze leermiddelen die vanaf dan van zijn hand afkomstig zijn, met inbegrip van heel wat op maat gemaakte oefeningen voor de (Simpact) treinsimulatoren. Als bekroning van deze inzet werd hij in 2018 door het VVRV niet alleen erkend als opleider, maar ook als examinator van de Nederlandse regelgeving. Met een dergelijk palmares is het dan ook vanzelfsprekend dat Kevin bij het TDTC de spilfiguur is voor opleidingen en (her)certificaties die de Nederlandse regelgeving omvatten, met inbegrip van ERTMS-toepassingen. Daarenboven behartigt hij met een ongelofelijke inzet het onderhoud en het ontwerp van (nieuwe) leermiddelen voor bestuurders met Belgische en/of Nederlandse rijbevoegdheid.

Bert Maes

2001 luidde voor Bert een nieuw tijdperk in, want in dat jaar maakte hij zijn entrée bij de NMBS als bestuurder van goederentreinen te Antwerpen-Noord (E-tractie). Na vijf jaar kende het Belgische spoorweglandschap en de bijhorende reglementering voor hem geen geheimen meer en na het slagen voor het examen van instructeur kon hij instaan voor de (periodieke) opleiding en (her)certificering van treinbestuurders-goederen in de standplaats Antwerpen-Noord. In 2010 werd hem de kans geboden om een stapje hoger te klimmen en stond hij in Antwerpen-Centraal in voor het beheer van de permanentie 3×8, het onderzoek naar vertragingen, brandpreventie en arbeidsveiligheid. In 2013 ging het verder in stijgende lijn en kwam de vraag vanuit de centrale directie te Brussel om daar het coördineren van opleidingen voor derden op zich te nemen. Vooral bestuurders van Infrabel vallen daarbij onder zijn hoede, waarbij Bert zeker niet aarzelt om zelf ook in te staan voor opleidingen en (her)certificaties aangaande deze gespecialiseerde materie. Dankzij zijn instructieverleden in Antwerpen-Noord is hij voor het TDTC uiteraard ook de ideale aanwinst voor het ondersteunen van opleidingen en (her)certificeren van bestuurders met rijbevoegdheid goederen.

Bart Van den Broek

Bart is de nieuwste aanwinst van het TDTC en staat vooral in voor de administratieve verwerking van de opleidingen en certificaties, maar neemt daarbij ook materieelopleidingen en de periodieke begeleidingen van Belgische en Nederlandse treinbestuurders op de relatie Brussel-Amsterdam voor zijn rekening. Hij slaagde in 2004 met vrucht als treinbestuurder bij de NMBS en verzekerde vanaf dan gedurende een korte periode goederendiensten vanuit Antwerpen-Noord. Vanaf 2005 stapte hij over naar de reizigersdienst in Antwerpen-Centraal en verwierf hierbij de gedeeltelijke bevoegdheid Nederlandse regelgeving. In 2008 stapte hij terug over naar de goederendienst binnen NMBS en slaagde kort daarna ook voor de Franse en Luxemburgse rijbevoegdheid. Deze taak bleef hij met hart en ziel vervullen tot hij eind 2018 werd uitgenodigd om tot het instructiekader van TDTC toe te treden. Een nieuwe uitdaging, waarbij hij zijn ervaring van op het terrein omzet in de opmaak van gebruiksvriendelijke depannageboeken voor de treinbestuurders en zijn organisatorische vaardigheden kan uitleven in de strijd met de papiermolen.

Niki Janssens

Met een start in 2006 op de goederendienst te Antwerpen-Noord, maakte Niki in 2008 de overstap naar de reizigersdienst te Antwerpen-Centraal. Kort daarop kon hij in 2008 reeds doorschuiven naar standplaats Leuven, waar hij vanaf 2011 als Eerste Treinbestuurder instond voor opleidingen materieel. Het daaropvolgende jaar mocht hij toetreden tot het instructiekader van depot Leuven en kwamen daar ook de basisopleiding van nieuwe treinbestuurders en de periodieke vorming van het reeds aanwezige besturingspersoneel bij. Zijn grootste interesse focuste zich toen echter al een tijdje op de Nederlandse regelgeving, waarbij hij in 2017 zijn kans zag om tot het TDTC te Brussel toe te treden. Door depotbezoeken en het geven van opleiding aan bestuurders NSI kon hij zich zo verder in deze materie verfijnen, wat kort daarop resulteerde in de erkenning door het Nederlandse VVRV als examinator bijlage V en VI. Met dit mooie gegeven op zak trok Niki vanaf 2018 naar de dienst Simulatoren, waar hij in opdracht van het TDTC instaat voor het ontwikkelen van de oefeningen en examinering met betrekking tot de Nederlandse signalisatie (lateraal-ATB, ERTMS). Deze producties zijn uiteraard niet enkel bruikbaar op de full-scale simulatoren, maar zijn ook inzetbaar op de in België talrijk aanwezige Simpactcabines. Zo kunnen alle bestuurders met Nederlandse rijbevoegdheid in hun eigen standplaats van de nodige bijscholing en oefening genieten.